CONCLUSIONS VIè CONGRÉS DE JOVES ADVOCATS DE CATALUNYA (STA. SUSANNA, 9 DE JUNY DE 2007).
1. L’actual sistema d’AJG és el que millor s’ajusta als principis d’independència i llibertat dels advocats, i el que millor garanteix el dret de defensa i el dret a la tutela judicial efectiva dels ciutadans. Cal rebutjar el canvi d’aquest model de prestació del servei d’AJG.
2. L’actual servei de justícia gratuïta ve garantit per la professionalitat, tant per part dels ICA que el gestionen com per part dels advocats que voluntàriament el presten.
3. Qualsevol modificació sobre l’actual sistema ha de comptar amb la participació de l’advocacia catalana, representada pels seus respectius ICA i l’Associació Joves Advocats de Catalunya.
4. La millora del sistema d’AJG no pot tenir per finalitat l’estalvi econòmic sinó la millora del servei, garantint que tothom tingui dret a l’accés a la justícia en condicions d’igualtat.
5. Per tal de fer realitat la millora del sistema d’AJG cal que l’Administració de Justícia incrementi la despesa per càpita en Justícia Gratuïta, cercant, si cal, noves formes de finançament, com la contribució parcial del justiciable.
6. La qualitat del servei prestat pels advocats està garantida pels requisits d’accés al TOAD, per la formació permanent, tant voluntària com obligatòria, i per l’especialització.
7. L’administració i els ICA han de fer publicitat institucional sobre la formació, especialització, qualitat i professionalitat del col·lectiu d’advocats que presten serveis en el TOAD.
8. S’han d’unificar els criteris d’aplicació dels mòduls de compensació del TOAD i els sistemes de justificació d’actuacions, per aplicar-se de forma homogènia a tots els ICAC.
9. S’han d’establir mecanismes d’actualització automàtica dels mòduls de compensació per als Advocats.
10. S’han de retribuir totes les actuacions lletrades realitzades en la prestació del TOAD, així com la disponibilitat del professional en el servei de guàrdia.
11. Perquè la contraprestació que percep el lletrat per l’actuació d’AJG sigui més adequada, cal que s’adoptin mesures per reduir els temps d’espera als jutjats de guàrdia, fiscalies i comissaries, així com habilitar una sala per lletrats en tots els edificis dels jutjats i tribunals amb totes les infraestructures necessàries.
12. Cal incloure, als mòduls de compensació, les despeses per desplaçaments necessaris per la bona prestació del servei.
13. En cas de denegació del dret d’AJG, o concessió de vènia, l’advocat no haurà de retornar a l’Administració la compensació prèviament rebuda, i tindrà dret a reclamar al justiciable la diferència d’honoraris, essent l’Administració qui reclami a aquest el pagament del mòdul prèviament satisfet a l’advocat.
14. L’assegurament, per part de l’Administració i els ICA, d’unes condicions dignes per la prestació del servei pel professional, determinarà en gran mesura el compliment efectiu de les garanties pel justiciable.
15. L’Administració té el deure de resoldre sobre l’AJG en un temps raonable, en cap cas superior a quinze dies.
16. Per tal d’agilitzar la concessió del dret a l’AJG es pot establir un sistema de concessió automàtica als beneficiaris d’altres ajuts públics, concedits segons criteris econòmics.
17. El reconeixement del dret d’AJG al ciutadà no hauria de comportar l’exempció total i automàtica del pagament dels honoraris de l’Advocat, sinó que hauria de ser proporcional a la capacitat econòmica del justiciable.
18. Per tal de reduir el cost de tramitació de sol·licitud d’AJG es pot establir el pagament d’una contribució única mínima.
19. Cal millorar els mecanismes i les condicions d’informació als ciutadans sobre el dret a l’AJG, amb propostes com:
- Activar una pàgina web a nivell autonòmic.
- Ampliar els punts d’informació en el territori català, tant a nivell personal com informàtic d’accés a internet. Que els Ajuntaments (OMAC) adrecin els ciutadans als ICA; i que s’estableixin punts d’informació fixes en totes les seus judicials amb el mateix horari que aquestes.
- Activar un sistema telefònic gratuït d’informació. Una de les solucions seria aprofitar el 012.
- Oferir la possibilitat als centres de formació i associacions o grups de col·lectius de fer xerrades o conferències en aquesta matèria.
- Publicitar el servei a través dels mitjans de comunicació, ja siguin escrits (diaris, revistes, etc.), com la televisió o la ràdio.
20. Cal conscienciar al ciutadà que pels advocats, la inscripció al servei d’AJG no és una qüestió merament econòmica o d’introducció al mercat laboral, sinó que fonamentalment és una qüestió social.
21. Cal conscienciar al ciutadà que l’actuació de l’Advocat és la mateixa ja sigui quan defensa els interessos d’un client particular o quan defensa els interessos d’un client beneficiari de justícia gratuïta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada